Magyar sikersztori: milliárdos lett alig néhány év alatt

csokoládé_budapest-portal
 

Magyar sikersztori: milliárdos lett alig néhány év alatt

 

 

"Aki figyeli a piaci környezetet és egy előre megtervezett üzleti stratégia mentén halad, annak sokkal könnyebb rugalmasan reagálni a változásokra - vallja Bodnár Zoltán. A CIB Bank kisvállalkozások szegmensének vezetőjével többek között a kisvállalkozásokat érintő legnagyobb kihívásokról, a finanszírozási lehetőségekről, illetve a siker zálogáról beszélgettünk.

 

Mit tapasztalnak, mennyire felkészültek a pénzügyek terén a hazai kisvállalkozások?

Most készítettünk egy kutatást, és abból az látszott, hogy bőven van még hova fejlődnie a legkisebbeknek. Habár a kisvállalkozások jellemzően optimisták, ennek ellenére az is látszik, hogy az üzleti tervezés szintjén még nagyon gyerekcipőben járnak. Sőt, a felmérés szerint több mint 60 százalékuk még egyáltalán nem készített üzleti tervet. Ha pedig készítenek, akkor is maximum féléves-éves időtávra látják a jövőjüket.

 

Pénzügyi felkészültség tekintetében regionálisan is megfigyelhetőek különbségek az országban?

A kutatás kiválóan reprezentálja az ország gazdasági fejlettségét. Tehát felkészültség tekintetében a közép-magyarországi régió, illetve Budapest egyértelműen az élen jár, míg a keleti országrészben vannak inkább az elmaradott térségek. De azért látunk ebben némi elmozdulást is. Például az egyik ügyfelünk nemrég, aki egyébként call-centert üzemeltet, Budapestről Miskolcra költöztette vállalkozását. Mivel a tevékenysége nem kötötte konkrét helyhez, így az erőforrások versenyelőnye, illetve a helyi önkormányzat támogatása egyértelművé tette a döntést. Ez is azt mutatja, hogy aki figyeli a piaci környezet és egy előre megtervezett üzleti stratégia mentén halad, annak sokkal könnyebb rugalmasan reagálni a változásokra, helytől függetlenül.

 

Rengeteg induló vállalkozással találkoznak. Mi a tapasztalat, jellemzően milyen induló tőkére van szükségük az induláshoz?

Ez nehéz kérdés, mert nagymértékben függ attól, hogy mit is akar valaki csinálni, azaz a tevékenységnek mekkora a tőkeszükséglete. Ha például egy pékséget hoz valaki létre, és oda kell dagasztógép, sütő és egyéb berendezések, ahhoz biztos, hogy komolyabb tőke kell. De a kereskedelem sem olcsóbb mulatság, ott is szükség van nagyobb összegű forgótőkére. Talán a szolgáltatóiparban lehet a legkönnyebben elindulni, de ez is nagyban függ a tevékenységtől és a legalapvetőbb eszközökre itt is szükség lesz.

 

Van arról statisztika, hogy a CIB Bankot megkereső induló vállalkozásoknak mekkora finanszírozást biztosítanak?

Amikor elindul egy vállalkozás, akkor abban tudunk partnerek lenni, hogy elinduljon a bankkapcsolat, hiszen a bankszámla egy alap, ami az induló vállalkozásnak kell. Fontos, hogy a cégnek legyen üzleti terve, és, hogy a bank is megértse, hogy mit szeretne csinálni a vállalkozás, hol szeretne tartani néhány év múlva, ebben is tudunk segíteni. Az első találkozástól kezdve egy személyes kapcsolattartó áll az ügyfeleink rendelkezésére és amikor finanszírozásra kerül a sor, akkor már az előzetes közös gondolkodás alapján születnek meg a cég számára legmegfelelőbb megoldások. Ha a finanszírozási piramist nézzük, akkor a folyószámlahitel lehet az első lépcső, hiszen ha elindult egy cég, van forgalma, akkor fontos a likviditás biztosítása, amire a folyószámlahitel egy jó megoldás lehet. Egyébként a kisvállalkozások körében ez a legkeresettebb finanszírozási forma, a CIB Banknál például a teljes hitelállomány több mint felét teszik ki.

 

Említene néhány sikertörténetet, amire kifejezetten büszke?

A tavalyi évben közel 40 százalékkal több ügyfél választotta a CIB Bankot és ebben a szektorban 15 milliárdos hitelállományt helyeztünk ki. Minden ügyfelünk fontos, ezért is van a legkisebbeknek is személyes kapcsolattartója. De hogy egy konkrét sikertörténetet említsek, a chocoMe-vel a kezdetektől fogva kapcsolatban vagyunk. A tulajdonos a válság kellős közepén kezdett el vállalkozni, de korábbi munkahelyéről rendelkezett marketingismeretekkel, és egy nagyon jó piacfelmérés alapján gondolta úgy, hogy belevág a csokoládékészítésbe. Kézműves csokiról beszélünk, nem a klasszikus nagyipari termékről. Kitanulta ezt a szakmát Belgiumban, és elindította a vállalkozását. Ma már több külföldi piacon is jelen van, most nyitott Sanghajban és Szaúd-Arábiában üzletet, nagyon dinamikusan fejlődik. Ő a nulláról indult, de az első pillanattól kezdve egy tudatos stratégia mentén haladt. Ez nekünk is siker, hiszen amikor kellett, akkor mellé tudtuk állni finanszírozási oldalról és hozzájárulhattunk az ő fejlődéséhez.

 

A chocoMe

A vállalkozás azzal a céllal jött létre, hogy elkészítse a tökéletes csokoládét. Mivel ez mindenkinek más és mást jelent, ezért a vállalkozás több mint 60 millió különböző, egyedi igények szerint létrehozható táblás csokoládévariáció létrehozására ad lehetőséget. A chocoMe Kft. 100 százalékos tulajdonosa Mészáros Gábor, aki a vállalkozás csokoládémestereként egy személyben felelős a gyártásért, a logisztikáért, a marketingtevékenységekért és az üzletfejlesztésért. A cég 2010-es alapítása óta, számos szakmai elismerést követően, ma már a világ több országában is megvetette lábát.

 

Mi a legnagyobb hibája a ma működő hazai kisvállalkozásoknak?

Az indulóknál a tudatosság és a tervezés, mindenképpen egy sikertényező, ha pedig nincs, az a kudarcnak lehet egy oka. Akik már jól prosperálnak, azoknál a cégeknél pedig a változásokhoz való alkalmazkodás, a rugalmasság lehet a kulcstényező, ami valakit sikerre visz.

 

Ha 3 szóban kellene megfogalmaznia, akkor Ön szerint mi kell a sikeres vállalkozáshoz?

Tudatosság, hit és piaci potenciál.

 

Forrás: penzcentrum.hu

Teteje